Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce? [RECENZJA]

Recenzja ksiażki Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce?

Każdy, kto przynajmniej raz w życiu miał zawodowy kontakt z klientami wie, że to prawdziwe wyzwanie i próba charakteru. Bywa tak, że nagle cały system oczywistych prawd życiowych ulega całkowitemu przewartościowaniu, a poza odnalezieniem się w nowej rzeczywistości trzeba jeszcze umiejętnie sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nami druga strona. W przypadku branży IT sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana. Książka Michała Bartyzela „Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce?” stanowi zbiór bardzo przydatnych porad, jak odnaleźć się w labiryncie oczekiwań i możliwości.

Być może dla osób, które nie są ściśle związane z branżą IT to stwierdzenie wyda się co najmniej dziwne, jednak większość specjalistów zgodnie przyznaje, że najtrudniejszą częścią tworzenia oprogramowania dla klienta jest sam kontakt z nim, nierzadko stanowiący prawdziwe wyzwanie. Starcia na linii oczekiwań klienta z możliwościami i zrozumieniem ze strony informatycznej bywają codziennością. Książka bardzo trafnie tłumaczy, że klient tak naprawdę doskonale wie czego chce, nie zawsze jednak zdaje sobie sprawę z tego, czego potrzebuje.

Wyczerpująca pozycja

Granica między biznesem a IT – mimo wielu punktów wspólnych – jest bardzo duża. Najczęstszymi problemami są kłopoty z przejrzystą komunikacją, niejasne przedstawienie wymagań i brak zaangażowania. To nie temat projektów – nawet jeśli jest najbardziej zaawansowany – stanowi główne źródło nieprawidłowości. Największym problemem jest bariera komunikacyjna. Pozycji opisujących poszczególne etapy przygotowania projektu informatycznego powstało już bardzo dużo. Omawiana książka powstała, by je wszystkie zebrać i pomóc wdrożyć do codziennej pracy. Autor, który na co dzień zajmuje się doskonaleniem programistów, rozwijaniem ich kompetencji i wdrażaniu nowych metodyk doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak trudno utrzymać równowagę między zastosowaniem założeń biznesowych a zasadami poruszania się po strukturze IT. Dzięki praktycznemu podejściu kompleksowo wyjaśnia, jak efektywnie zastosować ją w praktyce i wdrożyć do codziennej pracy.

ksiażka Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce?

Treść

Książka spotkała się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem zarówno wśród programistów, jak i handlowców. Jej treść od podstaw wyjaśnia zasady zarządzania wymaganiami. Nie stroni też od krytycyzmu, ukazując nonszalancję programistów. Dochodząc do trudnego tematu tzw. wspólnej wizji, dokonuje jej dekonstrukcji tłumacząc każdy element krok po kroku. Bardzo dobrym posunięciem jest także szczegółowe przedstawienie szczegółów prowadzenia rozmowy z uwzględnieniem tego, kto ją prowadzi, a także cyklu konkretyzowania i uogólniania. Rozszerzenie podstawowych algorytmów rozmowy pozwala na pełne zrozumienie wzajemnych komunikatów. Trafna priorytetyzacja sprzyja szybkiemu zakończeniu projektu z zadowoleniem każdej ze stron. Zgadzając się z tą i wcześniejszymi poradami, zdecydowanie polecamy książkę Michała Bartyzela. To tzw. must have dla każdego, kto ma styczność z procesami handlowymi w IT.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *